CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, August 13, 2009

Tokyo, Japan





Aku ke Japan under research 5S. Kerja 1 hari, 6 hari aku round Japan..time tu aku pergi time puasa, so berpuasalah aku..lagipun aku xsuka makanan jepun..ada satu hari aku beli nasi. Kat sini dipanggil nasi pataya..dahlah xreti cakap jepun, bantai jelah..makanlah untuk buka puasa..tekak aku xleh masuk..makanan tu tawar, xde rasa. tapi makan jelah xsampai separuh..tapi nasi tu bagus coz aku kenyang til esoknye..selalunye beli kat mcm 7Eleven..kentang + jagung..yang ni aku bleh makan, sedap gila..ada satu hari salah beli sebab aku xphm bahasa jepun..belasah jelah..kat sini aku ada jumpa kat Isetan..kan ada jual mknan Jepun..taste dia xsamalah tapi oklah..

Masa sampai kat hotel, heidelberg Malaysia call hotel aku tanye if dah sampai ke belum..bagus betul dorang ni. Kat jepun if booked utk sorang maknenye mmg utk sorang, ngam2 jea..satu mlm hotel kat sana abt RM300++, kecik tu je..tp semua adalah..tv kat atas kepala. satu haram aku xphm semua jepun..toiletnye jenis yg sembur. org heidelberg kata sok ada orang ambil aku kul 8am kat lobby..Sampai hotel aku letak brg then aku start bjalan2 dgn peta..aku sesat..rasa mcm OMG..aku sesat til 2330..aku dok tanye org, jumpa polis pun tanye..tp dorang bagus dorang akan tolong sebaik mungkin..probnye aku xphm bahasa jepun dorang pun xreti ckp english..ambil kau..tapi mcm tiba2 aku paham apa dorang kata..boleh gitu..akhirnye aku berjayalah jugak..penat gileee.

Masa aku gi lawatan, aku xpuasa coz dorang ajak bfast..so aku macam respectlah..Saito suruh je yang reti cakap English yang mamat 2 orang tu xtahu..Masa lawatan tu dorang ambil aku kat Hotel..punyalah punctual.aku turun jea dorang dah ada,xkenal ni.that morning hujan, dorang kata ada payung?coz ramalan hari ini kata akan hujan..kat sana every morning sebelum gi keja dorang tgk berita ttg cuaca, hujan ke panas ke..so aku kata kejap ye coz kat hotel aku ada jual payung. xkisahlah coz aku mmg cara payung transparent..harga payung tu 800yen bersamaan RM 24. orang sana xsuka kongsi2..dorang bawak aku keluar pada Tokyo, pergi kwsan perindustrian so kena lalu terowong bawah laut. xnmpk pun coz tutup dgn konkrit..kan best if can tgk view laut..mana tahu nampak dolphin ke..tol sana mahal nak mampus. so aku lalulah bawah laut, if ada gempa bumi xtahulah aku nak kata..trip ni best gile..the best is dorang belanja aku makan di restoran tengah2 laut..view dia sangat canti..Saito cakap if dia nk main golf kena datang this area, luar tokyo..gilakan..so sampai kat kawasan perindustrian..xmcm kawasan perindustrian coz kilang kat situ 4 segi,besar,penuh kehijauan, besar dan xmcm kilang. so aku jumpa & interviewlah pegawainye..then ajak mkn kat area tu..kawasan pendalaman jea..so orderlah..aku ni makanan jepun xleh masuk sgt..yg dasyat je setiap meja yg ada semua ada komputer atas meja. so impressed. ambil order pakai palm..kat perkampungan ni..org2 yg bawak aku ni sgt baik, respect each other..jumpa tunduk..baguslah dorang ni..mcm dorang ni so committed & kerja sungguh & profesional.

Kat sana sempatlah aku gi Disneyland..that time mcm dh nak pengsan, mana xnye puasa katakan..gagahkan jelah..gi sorang2 xsyok..

Selain tu sempatlah gi Ginza, tempat fesyen, elektrik etc..xlupa kat tokyo ada 2 hard rock..apa lagi happylah aku. Ginza tempat org kaya2. just imagine katakan brand kosmetik, dari ting 1 hingga ting 5 is that brand jea..If org tu kaya kita boleh nampak muka dorang mmg superb & perwatakan sungguh dasyat..im so impressed..if dorang drive keta ada class..Takashimaya kat jepun famous, kat sgapore ada satu..temt tu jual brg2 branded je..ada aku nmpk satu pompuan shooping pakai kimono, class gitu. If bernasib baik ada sale dapatlh beli maju murah.cont: kemeja lenggan pendek gap tinggal sehelai jea ard 800 yen..harga asal about 4500 yen..benda2 ni nasiblah..Ada satu kedai tu jual semua bentuk design botol coke..sape suka kumpul brg Coke sure jadi gile..mmg design dia cantik2 n pelik..Time tu aku xsuka collect sgt coke..tp adalah beli..mahal siot 1 tin coke..

Time aku pergi ada exhibition keta so aku masuklah, all d latest keta, boleh ambil gambar n test drive lg dlm bangunan tu..ada track untuk drive, dasyat..Melawat jugak kat stesyen tv Tokyo, tempat dia dekat dgn laut,bangunannye superb..Aku gi jugak Tokyo Tower. Gambar2 yg aku ada semua diambil oleh org2 jepun..dorang ok jea..

Dalam aku jalan2 kat fesyen area..sana if tempat fesyen mmg mcm2 jenis fesyen boleh tgk. if nak beli brg elektrik kena beli yg barang eksport kat Malaysia coz kadang nnt brg susah..sana hp mmg murah gile..beli cd player pun murah pun xbanyak sgt pun..ada kempen pilihanraya kat jepun..that time presiden jepun yang suka pakai Grey coat..bagi aku rezekidapat tgk dia..coat dia aku berkenan & dah jadi trademark dia dgn grey coatnye. Teksi kat jepun dasyat, pintu teksi boleh bukak sendiri & dorang mcm ada pakaian seragam..dasyat..jepun sangat bersih. org sana naik basikal je & dorang duduk luar pada tokyo coz taraf hidup kat tokyo sgt tinggi.so dorang naik tren kul 6am ke, depend pd rumah dorang.kesian..sana cepat gelap ard 5/6pm..kul 5/6am dh terang gile..dorang kat sana jalan laju & buat hal sendiri jea..plg penting dorang so punctual..katakan train sampai kul 1pm, pintu tren akan buka tepat kul 1pm..bagus gile..if kat sini..sendiri jwblah..Jepun mmg bandaraya mahal

Time kat airport nak balik, aku nk ke bilik air..dahlah barang aku xtahu nk tinggal kat sape, yelah pergi sorang..last2 aku tinggal kat luar toilet coz aku tahu tokyo adalah bandar yg selamat, org dia baik2, bersih etc.. lps aku dh ke toilet aku chatlah dgn org sebelah aku, perempuan jepun tua yg boleh ckp eng, dia kata lain kali jgn tinggal brg nnt org ambil..yg ambil bkn rakyat jepun tapi org luar..nasib brg aku xhilang. Sampai Malaysia member aku tanye xrasa gempa bumi ke coz kat Malaysia berita kata time aku pergi ada gempa bumi..entah xtahu aku..

0 flash(es):